Loading

PIRACI Z KARAIBÓW V/1

Adam Suski - Piraci z karaibów IDoznałem niechcący nagłego olśnienia (czasami mi się to zdarza). Niczym kafar uderzyła mnie w głowę myśl, że jeśli chcę opisywać morskie przygody, to czytelnikom należy się wstęp króciutki...

... który w prosty sposób wyjaśni, co to jest statek i żegluga morska. Czytanie wtedy mych wypocin, które popełniłem stanie się łatwiejsze i bardziej przystępne.

Statek to urządzenie do przewożenia towarów drogą morską. Statki towarowe dzielą się na statki suche (kontenerowce, rorowce, masowce) i statki mokre (wszelkiego rodzaju tankowce, gazowce i produktowce).

Przód statku nazywa się dziobem, tył rufą. Prawa burta to sterboard, lewa to portside.

Statek dzieli się na trzy części; ładunkową, siłownię i część mieszkalną, czyli nadbudówkę z mostkiem na topie. Mostek to miejsce skąd prowadzi się statek.

W siłowni głównym elementem jest Silnik Główny, z wałem i śrubą napędową. Ponadto mamy silniki pomocnicze tzw. agregaty do produkowania energii elektrycznej, maszynkę sterową, oraz dużą ilość mniej lub bardziej ważnych urządzeń. Statek jest jednostką samowystarczalną: sami robimy prąd, sami produkujemy wodę pitną i sanitarną, parę na ogrzewanie, sami chłodzimy lub ogrzewamy pomieszczenia statku. Sami spalamy śmieci i sami oczyszczamy własne ścieki.
  Załoga dzieli się na załogę pokładową; marynarze, bosmani, oficerowie wachtowi starsi i młodsi.
  Załoga maszynowa składa się z wiperów, oilerów, oficerów mechaników.
  Całości domykają kucharz i steward, bo ktoś musi nam przygotować kilka posiłków dziennie i ktoś musi je podać.
  Na czele załogi pokładowej stoi chief oficer. Odpowiada za utrzymanie pokładu, ładunek i za stateczność statku.
  W załodze maszynowej szefem jest Chief Mechanik odpowiedzialny nie tylko za siłownię, ale za wszystkie urządzenia na statku; od wycieraczek na szybach na Mostku po Silnik Główny.
 Całością dowodzi Kapitan.

Podstawą prawidłowego działania statku jest prawidłowa współpracy między maszyną i pokładem. Mówi się, że mądry Kapitan zawsze powinien słuchać swego Chiefa Mechanika. Ja miałem to szczęście, że jak dotąd pływałem tylko z mądrymi kapitanami. Niestety, na Wydziale Nawigacyjnym Akademii Morskiej, (po którym można zostać Kapitanem) nie uczą o obsłudze Siłowni Okrętowej. Wiedzę tę mają tylko absolwenci Wydziału Mechanicznego, po którym można zostać „tylko” Chiefem Mechanikiem. Kapitan i Chief Mechanik to najwyżej opłacane stanowiska na statkach i jednemu i drugiemu przysługują Cztery Złote Paski na ramionach. Obydwaj są jak schab i panierka; osobno nie smakują najlepiej, ale połączone razem stanowią wspaniałe danie, dzięki któremu statek przewiezie ładunek z punktu A do punktu B, z określoną prędkością, z prawidłowym zużyciem paliwa (ekonomicznie) i bezpiecznie.

W obecnych czasach statek należy do armatora (właściciela) z kraju X, pływa pod banderą kraju Y, a ładunek wozi dla czarterującego z kraju Z. Załogi zaś składają się z obywateli kraju na resztę alfabetu i dlatego jedynym językiem, jaki się na statku używa jest język angielski. Obecnie we flocie światowej pływa około 25 tysięcy polskich oficerów. W tej grupie (oficerowie: pokład i maszyna) jesteśmy najliczniejsi na świecie.

Statek i załoga to dość hermetyczna i specyficzna konstrukcja i zdaję sobie sprawę z tego, że wiele rzeczy może być dla czytelnika trudne do zrozumienia.  Będę próbował unikać takich sytuacji, ale jeśli się pojawią to proszę śmiało pytać.

Teraz zapraszam na opowieść o Karaibach.  

Kartka z kalendarza


Czwartek, 28. Marca 2024
Imieniny obchodzą:
Aniela, Antoni, Jan, Krzesisław,
Sykstus

Do końca roku zostało 279 dni.
Zodiak: Baran

Kontakt

Administrator
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Teraz na stronie

Odwiedza nas 88 gości oraz 0 użytkowników.

Statystyka

Odsłon artykułów:
3222851